sunnuntai 14. syyskuuta 2014

Ilmiö II- Kestävä tulevaisuus


Kellukkeen toinen ilmiökokonaisuus lähti vauhdilla käyntiin yhdistäen kasvatuspsykologisen ajattelun, teorian ja niihin pohjaavan käytännön toiminnan maantiedon (OPS 2004) eli tulevan ympäristöopin (OPS 2016) ja käsityön kanssa.

Tällä viikolla tutkiskelimme omatoimisesti sekä vanhaa, että uutta opetussuunnitelmaa valikoituneiden ilmiöaineidemme tiimoilta. Niissä esiintyvien teemojen, kuten mm. ilmasto, tuotanto, kulttuuri ja teknologia, inspiroimina pohdimme tulevaisuutemme Suomen näkymää kahdessa ryhmässä. Ajatusten jakamisen ja yhdessä tiedon rakentamisen ohella tarkoitus oli myös kehittää omaa osaamistamme ja madaltaa kynnystä mennä oikeaan kuutosluokkaan ”ilmiöitsemään” valitsemastamme aiheesta.

Keskustelu toteutettiin trialogisen oppimismallin mukaan, jolloin molemmat ryhmät saivat keskustella ja samalla flingata kysymyksiä ja ajatuksia yhteiselle smartboardille, jotka sitten yhteisesti koko Kellukkeen voimin käytiin läpi. Toinen ryhmä sai värikyniä ja paperia piirrostöiden tekoa varten, kun taas toinen ryhmä ohjattiin vain keskustelemaan. Huomasimme, että keskusteluryhmässä kaivattiin mahdollisuutta piirtää, kun taas piirrosryhmässä piirtäminen olikin toissijainen juttu. Totesimme, että koska jokainen oppija (niin kuin kellukin), on erilainen, voisimme harkita useampien jäsentämistapojen tarjoamista oppilaille luokkiin mennessämme.
Nyt ei sitten muuta, kun suunnittelemaan ensimmäistä luokkavierailukertaa, etsimään sopivia käytännön harjoitteita ja tutkimaan maailmaa. Ja hei, kaikki toteuttamamme käytännön harjoitteet (ja  varmasti muutama muukin) löytyvät omasta osiostaan tässä blogissa. Ottakaa vapaasti käyttöön!

Kellukkeen pohdintoja asioista, jotka vaikuttavat kuluttamiseen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti