Aloitimme
päivän yhdessä kaikkien kutosten kesken
rikkomalla jäätä yhteisen Henkselihousut-hassutteluleikin parissa. Tila saatiin
sekasorron partaalle hetkessä hetkessä, kun noin 60 oppilasta ja ohjaajaa
sinkoili päättömästi aulatilassa. Jälkikäteen ilmeni, että tilanne oli
herättänyt erilaisia tuntemuksia ohjaajissa. Toiset kokivat tilanteen
kaaosmaisena ja hämmentävänä, kun taas toiset kokivat sen toimivan juuri
tarkoituksenmukaisesti, tunnelmaa rentouttaen.
Leikin
jälkeen jakauduttiin kolmeen sekaryhmään ja siirryttiin luokkiin. Luokissa
syvennyttiin hahmotyöskentelyyn, jossa oppilaat pääsivät pienryhmissä ”antamaan
elämän” valokuvan henkilölle pelkästään ulkonäön perusteella. Oppilaita
haastettiin myös pureutumaan syvemmin hahmon ajatusmaailmaan ja miettimään onko
siinä ristiriitaisuutta hahmon ulkonäön ja puheen kanssa. Tässä työskentelyn
vaiheessa huomasimme ohjaajina, kuinka haasteellista on saada oppilaat
asettumaan toisen asemaan ja ajattelemaan pintaa syvemmältä. Totesimme, että
työskentely olisi vaatinut enemmän aikaa. Toisille näytti olevan myös haastavaa
työskennellä vieraampien oppilaiden kanssa. Toisaalta toiset oppilaat näyttivät
pitävän sekaryhmissä toimimisesta.
Seuraavalla
tunnilla syvennyttiin hahmojen maailmaan draaman keinoin. Hahmot laitettiin
kohtaamaan erilaisissa tilanteissa ja paikoissa, joissa hahmojen välille syntyi
ristiriitoja. Oppilaat pääsivät esittämään kohtaukset valitsemallaan tavalla
(patsas, näytelty kohtaus, pantomiimi etc.) ja ohjaajat herättelivät niistä
keskustelua. Keskusteluissa oppilaat muun muassa kertoivat omia kokemuksiaan
vastaavanlaisista tilanteista, miettivät kuinka voisivat itse vaikuttaa
tilanteiden kulkuun ja pohtivat mitä hahmot voisivat ajatella tai sanoa. Yhden
ryhmän kohdalla hedelmällinen keskustelu virisi siitä, miten ulkonäkö vaikuttaa
auttamishalukkuuteen. Kaiken kaikkiaan ohjaajien kesken juuri päivän aikana
käydyt keskustelut oppilaiden kanssa koettiin päivän tärkeimmäksi anniksi.
Päivä
päätettiin yhteisesti kaikkien luokkien kesken kuulemalla palautetta päivästä
oppilailta asettamalla paperi keskelle lattiaa ja pyytämällä oppilaita ottamaan
paikkansa tilassa suhteessa paperiin siten, että mitä lähemmäksi paperia
asettuu, sitä miellyttävämmäksi on päivän kokenut. Ohjaaja kulki tilassa ja
asettaessaan käden oppilaan olkapäälle, hän pyysi tätä kertomaan
tuntemuksistaan lyhyesti. Saatuja kommentteja:
”Ihan
erilaista, kuin viime vuosina. Ja positiivisella tavalla.”
”Ihan
kivaa.”
”Olis
ollu kivempi tehdä tuttujen kanssa.”
”Aika
sellast läppää, positiivist läppää.”
”En
mä tiedä. No, nakkivene.”
”Kivaa.”
Jäimme
päivän päätteeksi keskustelemaan päivästä ja kuulemaan jokaisen ryhmän
kokemuksista. Huomasimme, kuinka suuri vaikutus ryhmän ja pienryhmän
keskinäisellä dynamiikalla oli toiminnan sujuvuuteen. Ilmeni, että meillä oli
ollut kolme täysin erilaista ryhmää. Jossain ryhmässä osallistuminen toimintaan
oli aktiivista ja toiminta eteni suunnitelmien mukaisesti, kun taas toisessa
ryhmässä osallistujien oli vaikeampaa heittäytyä toimintaan, minkä vuoksi
suunnitelmia päädyttiin muuttamaan. Huomasimme myös kuinka haastavaa on saada
herätellyksi keskustelua ilman, että syöttää sanoja oppilaiden suuhun. Myös
oikeaan asiaan tarttuminen koettiin vaikeaksi. Muun muassa näiden asioiden
vuoksi oli helpottavaa työskennellä luokassa pareittain, jolloin molemmat saivat
tukea toisistaan ohjaustilanteissa.
Jälkikeskustelussa
heräsi tarve koota päivä esimerkiksi mielipidejana-harjoituksen tms. avulla,
jolloin oppilaat pääsisivät itse pohtimaan käsiteltyä aihetta vastaamalla
erilaisiin väitteisiin kyllä/ei. Yksi ryhmistä oli käyttänyt kyseistä janaa ja
huomannut sen toimivaksi. Muutenkin koimme tärkeäksi, että päivän päätteeksi
käsiteltyä teemaa sanoitetaan ”me-hengessä”, eikä opettajamaisena paasauksena.
Tämä koettiin kuitenkin haastavaksi asiaksi, jota tulisi harjoitella lisää.
Teemapäivän
seurauksena saimme lukuisia uusia ideoita ja muutosehdotuksia
jaksosuunnitelmamme kolmeen viimeiseen tuntiin. Huomasimme myös, että kolme
oppituntia on tavattoman lyhyt aika tämän kaltaisen aiheen työstämiseen ja
joudummekin miettimään, kuinka rajata aihetta. Saimme jälleen todeta, ettei ole
niin valmista ja hyvää suunnitelmaa, etteikö sitä tarpeen tullen kannattaisi
soveltaa.
Kaiken
kaikkiaan olimme tyytyväisiä teemapäivään ja koimme sen ainutlaatuisena
oppimiskokemuksena. On tärkeää välillä opintojen ja hienojen suunnitelmien keskellä
päästä hetkeksi kiinni todelliseen kouluarkeen. Olisikin toivottavaa useamman
kurssin puitteissa käväistä koulumaailmassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti