Kellukkeen toinen ilmiökokonaisuus lähti vauhdilla käyntiin
yhdistäen kasvatuspsykologisen ajattelun, teorian ja niihin pohjaavan käytännön
toiminnan maantiedon (OPS 2004) eli tulevan ympäristöopin (OPS 2016) ja
käsityön kanssa.
Tällä viikolla tutkiskelimme omatoimisesti sekä vanhaa, että
uutta opetussuunnitelmaa valikoituneiden ilmiöaineidemme tiimoilta. Niissä
esiintyvien teemojen, kuten mm. ilmasto, tuotanto, kulttuuri ja teknologia, inspiroimina pohdimme tulevaisuutemme Suomen näkymää kahdessa ryhmässä. Ajatusten jakamisen
ja yhdessä tiedon rakentamisen ohella tarkoitus oli myös kehittää omaa osaamistamme ja
madaltaa kynnystä mennä oikeaan kuutosluokkaan ”ilmiöitsemään” valitsemastamme
aiheesta.
Keskustelu toteutettiin trialogisen oppimismallin mukaan, jolloin
molemmat ryhmät saivat keskustella ja samalla flingata kysymyksiä ja ajatuksia
yhteiselle smartboardille, jotka sitten yhteisesti koko Kellukkeen voimin käytiin läpi.
Toinen ryhmä sai värikyniä ja paperia piirrostöiden tekoa varten, kun taas toinen ryhmä ohjattiin vain keskustelemaan. Huomasimme,
että keskusteluryhmässä kaivattiin mahdollisuutta piirtää, kun taas
piirrosryhmässä piirtäminen olikin toissijainen juttu. Totesimme, että koska
jokainen oppija (niin kuin kellukin), on erilainen, voisimme harkita useampien jäsentämistapojen tarjoamista oppilaille luokkiin mennessämme.
Nyt ei sitten muuta, kun suunnittelemaan ensimmäistä
luokkavierailukertaa, etsimään sopivia käytännön harjoitteita ja tutkimaan
maailmaa. Ja hei, kaikki toteuttamamme käytännön harjoitteet (ja varmasti muutama muukin)
löytyvät omasta osiostaan tässä blogissa. Ottakaa vapaasti käyttöön!
Kellukkeen pohdintoja asioista, jotka vaikuttavat kuluttamiseen |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti