Kiinnittääksemme oppilaat aiheeseen, lähdemme tarkastelemaan
tulevaisuutta, kestävän kehityksen, kuluttamisen, sekä elämisen ja olemisen
aihepiirejä oppilaiden omista kulutustottumuksista, arvoista ja asenteista
lähtöisin. Rajataksemme KeTun käsittelyä, valitsemme neljä teemaa: sosiaalinen
kestävyys, kulttuurinen kestävyys, taloudellinen kestävyys ja ekologinen
kestävyys. Teemoihin päästiin käsiksi yhdessä luodun käsitekartan ja
keskustelujen, sekä opintosuunnitelmien tutkimisen, kautta. Koko ilmiön
punaiseksi langaksi valittiin vaatteet. Vaatteet ovat oppilaille tarpeeksi
konkreettinen, myös henkilökohtainen, asia, joita on helppo tarkastella.
Teemoihin tutustutaan nimenomaan vaatteiden, mm. niiden tuotannon ja
hankkimisen, kautta.
Opintokokonaisuuden ohelle luomme esimerkin konkreettisesti
toteutettavasta työstä, mikä noudattaa tutkivan oppimisen mallin pohjalta
muokattua tutkivan suunnittelun kaavaa. Ideana on painottaa OPS2016:ssa korostettua
tutkivaa oppimista ja yhteisöllisyyttä, yhdessä tekemistä. Oppilaat saavat
yhdessä brainstormata (= ideoida), suunnitella, testata, hyödyntää
asiantuntija-apua, uudelleenarvioida ja valmistaa jotakin omaa, mutta kuitenkin
yhteistä.
Seuraava askel ilmiössämme tulee olemaan kiperä, kun meidän
on valittava täsmänäkökulmat ja tavoitteet jokaiselle kymmenelle
oppitunnillemme. Kokonaisuudesta on tehtävä järkevä ja saumaton. Samalla
kokonaisuudessa on oltava joustovaraa, jotta jokainen opettaja voi muokata sitä
omien tarpeidensa mukaisesti. Apuna tuunaukessa voi hyödyntää ilmiön aikana
käyttämiämme kirjallisuuslähteitä, käytännön harjoitteita tai ”ylimääräisiä”
oppitunteja, joihin tämän blogin kautta pääsee myös käsiksi. (Tästä lisäohjeita
myöhemmin, sillä tutkimme vielä, mikä on järkevin tapa varastoida tuntisuunnitelmamme.)
Lopuksi pieni tehtävä; tutustukaapa kaikki päällänne olevaan
paitaan! Mitähän materiaalia se on, missä se on tehty, kuka sen on tehnyt?
Miksi olet ostanut sen ja tuleeko meillä olemaan samanlaisia paitoja
tulevaisuudessa, vaikkapa 40.vuoden päästä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti