perjantai 31. tammikuuta 2014

31.1.2014 Mitä seuraavaksi?

Tänään vietimme 1,5 tuntia Ulla-Maijan kanssa. Keskustelimme paljon siitä, miten saamme koottua kaiken tiedon yhteen sujuvasti ja kuinka loppuraporttimme sisältö rakentuu. Ulla-Maija ehdotti meille kahta erilaista vaihtoehtoa raportin tekemiseen. Ensimmäinen oli sellainen, että tarkastelemme aikaa erilaisista näkökulmista ja kokoamme ne raportissamme yhteen. Toinen sellainen, että luomme raporttimme niin, että pidämme mielessä koko ajan kuvitteellista oppilasta, jonka elämään vaikuttavista ajoista lähdemme kirjoittamaan.

Kelluke oli tapaamisessa vajaalla miehistöllä ja melko harvasanainen, mutta saimme kuitenkin paljon ideoita ajattomalle viikolle, jonka järjestäisimme koulussa. Tässä konkreettisia ideoita:


-          lauseita/väitteitä, joita käydään oppilaiden kanssa läpi, esim. "koulu vie kaiken ajan", "aika on katoavaista"

-          aikatilapolut (pohja netistä)

-          puhutaan oppilaiden kanssa ajan erilaisista laaduista, esim. joku tykkää perjantaista

-          kyseenalaistetaan normaalit koulun aikataulut

-          oppilaiden omat aikakäsitykset (esim. 50v. on jo ihan vanhoja)

-          vaahtokarkki esimerkki: syökö heti vai odottaako hetken ja saa toisenkin, pohdi millainen itse olet, esim. säästätkö aina parhaat karkit viimeiseksi vai syötkö ensimmäisenä?

-          mitä me voimme oppia lasten ajasta?

-          aikaharjoitus kuviksen avulla: miten piirrät ajan?

-          aikapäiväkirja (vrt. ruokapäiväkirja)

-          kirjoittamisharjoitus, jossa ei muita virikkeitä kuin paperi ja kynä

-          pelejä, leikkejä, roolileikki?
 
Viikonlopun aikana kaikki kellukkeen jäsenet lukevat kirjoja ja etsivät kiinnostavaa teoriaa. Ensi viikon Kelluke aloittaa taas toiminnalla. Menemme hevostallille ulkoilemaan ja mahdollisesti ratsastamaan. Tarkoitus on heittäytyä jälleen aikaan ja unohtaa sen kulku. Tästä lisää blogissa ensi viikolla!



                                                 Kiireetöntä viikonloppua kaikille! ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti