Torstaipäivän ryhmätunti aloitettiin edellisellä kerralla muodostetuissa pienryhmissä. Perehdyimme tarkemmin näkökulmiamme tukeviin teoksiin ja haimme lisää lähteitä. Kartoitimme pienryhmissä teorian pohjalta nousseita käsitteitä jatkoa varten.
Päivän toinen tärkeä osuus oli ilmiömme väliarviointi, jonka olimme sopineet tekevämme kurssin alussa kontrolloidaksemme ilmiötämme ja käyttääksemme apuna lopullisessa arvioinnissamme. Arviointi tehtiin kokoamalla pikku porinoiden jälkeen porinoista nousseet "purut". Vastasimme seuraaviin kolmeen pääkysymykseen:
1) Missä onnistuttu?
Mielekäs
aihe ja aiheen rajaus. Kaikki ovat kiinnostuneita aiheesta.
Työtapa toiminut hyvin ja mielekäs:
kokemukset edellä
Yhteinen
reflektointi ja tiedon jakaminen
Toiminnan
järjestäminen: spostit, tilat, itse toiminta, blogi...vastuunjako, suunnitelmallisuus.
Löydetty
lähteitäà
into lukea ja käsitteellistää
2) Mitä halutaan vielä saavuttaa?
Lisäymmärrys
teoriasta, käsitteellinen ymmärrys, teoretisointi
Miten
aiheen voi ottaa käsittelyyn koulussa ja miten yhdistää oppiaineita, konkretia
Lisää
kokemuksia, oman itsetuntemuksen kasvattaminen, siirtovaikutuksen maksimointi
Kokonaisuuden
luominen: Aika-ilmiöstä eheä paketti
Ajaton
viikko- suunnitelma
3) Mihin pitää panostaa?
Käsitteellistäminen
Blogi
Yhtenäinen kokonaisuus ja paketin
rajaaminen
Tiedonjakaminen
mielekkäästi
Ajaton
viikko
Toiminnan
pysyttävä mukana
- Sen sijaan, että sanoisit: "Älä vain istu siinä ja tee jotain", meidän pitäisi sanoa: "Älä vain tee jotain vaan istu siinä.” (Zen mestari Tchich Nhat Hanh teoksessa Geography of Time, Robert Levine, 2006).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti