tiistai 7. lokakuuta 2014

Jaksosuunnitelman tekemistä

Tapasimme 7.10. maantiedon didaktikon Hannelen, joka auttoi meitä valtavasti jaksosuunnitelmamme tekemisessä. Tunnin alussa fiiliskierros (jokainen kertoo vuorollaan sen hetkisen tunnelmansa) paljasti, että lähes kaikki kellut olivat väsyneitä, ahdistuneita ja ylikuormitettuja. Alku ei siis ollut mikään innostavin! Kun kuitenkin aloimme hommiin, niin saimme paljon aikaan ja lopputunnista osalla oli niin mieletön flow päällä, etteivät halunneet ollenkaan lopettaa työskentelyä.

Tavoitteenamme on siis luoda 6-luokkalaisille 10 oppitunnin pituinen jaksosuunnitelma, joka olisi osa ympäristöopin opetusta. Aloitamme jakson käymällä läpi ekologista kestävyyttä: missä vaatteesi on tehty, mistä raaka-aineista se on tehty jne. Sen jälkeen siirrymme taloudelliseen kestävyyteen: miksi ihmiset ostavat kaikista ympäristöhaitoista huolimatta niin paljon, miksi toiset vaatteet ovat kalliita ja toiset halpoja jne. Viimeisenä osiona on sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys: mitä luulemme tietävämme ihmisestä pukeutumisen perusteella, hyväksymmekö kaikkien vaatetuksen jne. 

Hannelen tapaaminen auttoi kaikkia pienryhmiä etenemään todella paljon omissa suunnitelmissaan. Työskentelimme tunnilla siten, että Hannelella oli "klinikka", jonne jokainen pienryhmä meni vuorollaan esittelemään tuntisuunnitelmiensa raakileita. Jokaiselle pienryhmälle tulee siis suunniteltavaksi 10 oppitunnin jaksosta 3 oppituntia. Viimeinen projektin yhteenkokoava 10. oppitunti suunnitellaan yhdessä. Oli hienoa, että apuna oli joku, joka näki suunnitelmamme ulkopuolelta ja pystyi katsomaan pienryhmien suunnitelmia kokonaisuutena. Meille eri aihealueiden yhteenkokoaminen on välillä tuottanut haasteita, koska emme ole ehtineet tavata tarpeeksi yhteisesti ja omaa tekemistään on hankala katsoa ulkopuolisen silmin. 

Hannele muistutti meitä myös erittäin tärkeästä asiasta, joka usein meinaa unohtua: kuinka oppilaiden oppimista arvioidaan jakson aikana? Tai miten kerätä informaatiota heidän työskentelystään, jotta voimme myöhemmin arvioida heidän osaamistaan ympäristöopin alueella. On tärkeää, että arviointia toteutetaan ympäri vuoden, eikä vain viikko ennen numeroiden antamista, jolloin numerot saattavat valikoitua oppilailla, mitä erikoisimmin perustein. Tämä asia jäi siis toistaiseksi vielä hautumaan, mutta yritämme keksiä jonkin mielekkään tavan kerätä tietoa oppilaiden kehityksestä jakson aikana.

Tunnin jälkeen jäi hyvä fiilis ja sellainen olo, että tästä tulee vielä hieno kokonaisuus. Harmittaa, ettemme pääse vielä oikeasti toteuttamaan koko ilmiötä. Pystymme vain kokeilemaan muutamia tunteja jaksosuunnitelmastamme eri 6-luokkien kanssa. Aina kun joku pienryhmä on käynyt toteuttamassa jonkun tuntisuunnitelman, kirjoittavat he siitä päivityksen, joka julkaistaan myöhemmin blogissa. Lisäksi kaikki tuntisuunnitelmamme tullaan julkaisemaan blogissa, jotta "Kestävä tulevaisuus" -projektimme olisi kaikkien toteutettavissa. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti