maanantai 6. lokakuuta 2014

Lukuloma

Tapasimme viimeksi 24.9. Kaisun kanssa, jolloin kaksi pienryhmää oli jo ehtinyt käydä 6-luokkalaisten luona tekemässä alkuharjoituksen ilmiöömme liittyen. Harjoituksen tarkoituksena oli kartoittaa, minkälaisia ajatuksia 6-luokkalaisilla on tulevaisuudesta ja minkälaisia haaveita heillä on. Kaisun tapaamisessa keskustelimme kouluissa tehdyistä harjoituksista. Vedetyistä tunneista on myöhemmin tulossa tuntisuunnitelmat ja päivitykset blogiin.

Vedetty harjoitus kuului alkuperäiseen 10 tunnin jaksosuunnitelmaamme. Jaksosuunnitelmaan oli suunniteltu aloitustunti, jonka tavoitteena oli kartoittaa alkutietoja ja motivoida oppilaita tulevaan projektiin. Viime tapaamisessamme tulimme kuitenkin siihen tulokseen, että jätämme ensimmäisen tunnin jaksosuunnitelmastamme pois, koska se ei ole opettajalle välttämätön. Pohdimme sitä, pystyykö opettaja käyttämään hyväkseen oppilailta saatua aineistoa järkevästi valtakunnallisen opintosuunnitelman raameja seuraten. Päätimmekin siis ottaa aineistojenkeruun mielenkiintoisena ja hyvänä kokemuksena, mutta suunnitella lopputunnit kuitenkin ilman niitä.

Yhtäläisyyksiä lasten tuottamassa aineistossa löytyi kuitenkin Helsingin Yliopistossa tehdyn Sofia Tammi- tutkimuksen kanssa. Molemmissa korostuivat perheen tärkeys tai perhesuhteet, sosiaalinen hyvinvointi ylipäätään, materiaalinen hyvinvointi, sekä turvallisuus ja kuuluvuuden tunne.

Tällä hetkellä Kelluke lisää omaa asiantuntijuuttaan Kestävä tulevaisuus -aiheeseen tutustumalla kirjallisuuteen. Toistaiseksi olemme siis olleet lukulomalla. Luemme tällä hetkellä kirjoja Tutkiva oppiminen käytännössä ja Hyvän mielen vaatekaappi. Lisäksi luemme Kaisu Mälkin artikkelia Theorizing the Challenges to Reflection. (Tarkemmat lähdetiedot lähdeluettelosta.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti