tiistai 7. lokakuuta 2014

Sukellus sipulivärjäykseen

Maanantaina 6.10. lähdimme tutustumaan lankojen värjäyksen ihmeelliseen maailmaan. Idea lankojen värjäyksestä lähti Suomen varat –näyttelyä ideoidessa. Lähtökohtana oli tutustua omavaraiseen vaatetuotantoon tavalla, joka voitaisiin helposti toteuttaa koulussa. Värjäysmateriaaliksi valikoitui kaikille tuttu ja helposti saatavilla oleva sipuli!

Värjäysprosessi alkoi 100% villalankojen vyyhdittämisellä. Samaan aikaan laitettiin sipulipadat porisemaan. Toisessa kattilassa kiehuivat tavallisen sipulin- ja toisessa punasipulinkuoret. Jännittyneinä saimme seurata, kuinka kiehuessaan vesi muuttui ranskalaisen sipulikeiton tuoksuiseksi väriaineeksi.

Kattiloiden poristessa syvennyimme Kaijun kanssa tekstiilityön osalta Ilmiömme arviointikriteereihin. Arviointikriteerien tarkoituksena on auttaa Kaijua, tekstiilityön didaktikkoa, arvioimaan Kellukkeen ilmiöprosessia. Arviointikriteerien keksiminen oli yllättävän haastavaa ja samalla saimmekin oivalluksen siitä, kuinka vaikeaa käsityöprosessia on numeerisesti arvioida. Tällaiset arviointikriteerit saimme lopulta aikaiseksi:

KELLUKKEEN ARVIOINTIKRITEERIT TEKSTIILITYÖN OSUUDELLE


ARVIOINTI-KRITEERIT ARVOSA-NALLE

SUUNNITTELUPROSESSI (ryhmätapaamiset + blogi)

SUUNNITELMA TOTEUTUKSESTA (kirjallinen tuotos)

REFLEKTOINTI

(blogi + kirjallinen tuotos)
5
Kelluke on oppinut tunnistamaan mahdollisia ongelmakohtia ja löytämään monipuolisia ratkaisuvaihtoehtoja. Kelluke on myös pohtinut erilaisia eriyttämismahdollisuuksia.
Suunnitelma on toteutuskelpoinen (aika ja ikätaso) 6. luokalle ja se antaa opettajalle toimivia työkaluja rajata projektia ja ohjata ryhmää joustavasti.
Kelluke suoriutuu ilmiöprosessista erinomaisesti ja on oppinut uutta käsityöprosessin toteuttamisesta koulussa.
4
Kelluke on oppinut tunnistamaan mahdollisia ongelmakohtia ja löytämään ratkaisuvaihtoehtoja.
Suunnitelma on toteutuskelpoinen (aika ja ikätaso) 6. luokalle ja se antaa opettajalle toimivia työkaluja ohjata ryhmää joustavasti.
Kelluke suoriutuu ilmiöprosessista kiitettävästi ja on oppinut uutta käsityöprosessin toteuttamisesta koulussa.
3
Kelluke on oppinut tunnistamaan mahdollisia ongelmakohtia.
Suunnitelma on toteutuskelpoinen 6. luokalle (aika ja ikätaso) ja se antaa opettajalle toimivia työkaluja rajata projektia.
Kelluke suoriutuu ilmiöprosessista hyvin ja on oppinut uutta käsityöprosessin toteuttamisesta koulussa.


Mutta takaisin värjäyksen ihmeelliseen maailmaan. Kun noin tunnin keittymisen jälkeen sipulien kuorista oli saatu hyvät väriliemet, ne jätettiin jäähtymään.
Jäähdyttyään tarpeeksi sipulinkuoret siivilöitiin pois. Tämän jälkeen villavyyhdit laitettiin likoamaan veteen, jotta väriliemi imeytyisi paremmin kuituihin.  Seuraavaksi vyyhdit pääsivät 90 asteiseen väriliemeen uiskentelemaan. 


Koko prosessin aikana tuli välttää suuria lämpötilan vaihteluita, jotta villalanka ei huopuisi. Noin tunnin kuluttua vyyhdit olivat värjäytyneet ja valmiita huuhdeltavaksi. Hienot syksyn värit saaneet värivyyhdit jätettiin kuivumaan ja odottelemaan neulontapuikkojen käsittelyä. Leikittelimme ajatuksella, että jokainen neuloisi oman tilkkunsa Kellukkeen yhteiseen tilkkutäkkiin. Jätetään idea hautomaan J

Värjäysprosessi osoittautui mukavaksi, mutta yllättävän paljon aikaa vieväksi toiminnaksi. Tuntui hienolta päästä ainaisen istumisen ja puhumisen sijaan tekemään käsillä ja näkemään oman työn tulokset saman tien.

Tarkemmat värjäysohjeet esimerkki materiaalit värjäykseen löydät tämän linkin takaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti